BUNGA RAYA BUNGA KEBANGSAAN??…

Bunga raya dah pupus ke?.. Kenapa aku dah jarang nampak bunga tu ye?.. Kalau bunga yang ada kat duit syiling & duit kertas tu jangan cakaplah… Hari-hari aku nampak.. Dulu, kat mana-mana pun ada je bunga tu kan?.. Kat tepi jalan…. kat tengah-tengah divider jalan tu… kat roundabout pun boleh nampak tau!..

sumber : uncle Go
sumber : uncle Go

Percaya tak apa aku tulis ni?… Bunga raya sekarang ni macam nak pupus. Boleh jumpa kat tempat-tempat tertentu je… Dulu, kat halaman sekolah, pejabat… pendek kata, kat mana-mana bangunan milik kerajaan mesti adalah pokok bunga raya ni…. Tapi, sekarang…. tak semua sekolah ada tanam pokok bunga raya… Kadang-kadang aku terfikir juga, adakah bunga kebangsaan kita sudah bertukar???….

Setelah sekian lama aku tercari-cari pokok bunga raya… akhirnya, dapat juga aku melihatnya lagi… Kebetulan masa itu, kami pergi ke Melaka untuk menghadiri majlis perkahwinan seorang kawan..

6 thoughts on “BUNGA RAYA BUNGA KEBANGSAAN??…

  1. ISZA says:

    kat tempat akak ni masih banyak bunga raya, depan rumah pun ada :),
    tapi memang betul.. banyaknya takdalah terlampau banyak sampai anak murid nak lukis bunga raya yang mudah dan warnakan dengan warna apa pun tak tahu..

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll Up